fredag 5 oktober 2012

Gott och blandat

Ebba hittar på så mycket bus. Här ska ni få ett smakprov på vad som kan hända hos fam. Persson.
Till Josefs kalas hade jag köpt in en del godis och frukt att ställa ut på borden. Till Ebba hade jag sagt att hon inte fick röra något förrän gästerna kom, och det gjorde hon inte. När man ska ha gäster känns det ju extra viktigt att ha nystädat på toaletten och därför satte jag igång att städa på toaletten på mellanplan. Nu för tiden når Ebba både upp till lysknappen och dörrhandtaget och det hör till ett av hennes favoritbus att stänga dörren och släcka lampan så fort någon går in där. Den här gången stod Ebba och tittade på en stund när jag städade innan hon bestämde sig för att stänga in mig, men hon lät lyset vara på. Jag fortsatte förstås att städa då, enda tills jag slogs av hur tyst det var på andra sidan dörren. När jag öppnar ser jag en tjej som förmodligen rusat iväg, släpat en stol till godisskålen och nu står och trycker in så mycket godis hon bara kan.
Ebbas kommentar när hon ser att jag kommer och frågar vad hon gör " Ebba äte godish, mamma smaka?"
Suck!!
Men hur kunde jag vara så dum och tro att Ebba skulle kunna låta bli godisskålen, och vad fick hon för signaler när mamma gapskrattande ska försöka tillrättavisa och säga att så får man inte göra.


Nu är Ebba och Josef i Gävle och jag ska berätta varför...

Berättelsen om två trötta föräldrar. 
Två trötta föräldrar fick en barnledig dag och åkte till Gävle. (Utltraljud var en anledning till denna utfärd)
Två trötta föräldrar fick tips om en restaurang, som visade sig ligga på andra sidan stan i förhållande till hur de parkerat. Två trötta föräldrar möts av en stängd restaurang, två trötta föräldrar rusar tillbaka eftersom p-biljetten håller på att gå ut. (man har ju gått mormors skola och kanske varit lite ekonomisk med betalningen)
Två trötta föräldrar får välja snabbmat.
Två trötta föräldrar skyndar på ultraljud.
Två trötta föräldrar åker till Valbo köpcentrum.
Två trötta föräldrar avslutar med att gå på Ikea, dom köper de saker dom ska, betalar och åker hem....
Två trötta föräldrar kommer hem, men utan att ha hämtat ut sina varor på Ikea!!!

Det får vara allt för nu. Måste passa på städa klart medan jag är ensam.


7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hur löser nu dessa stackars föräldrar detta med Ikea? Jag tror "mormor" behövt vara med! Restaurangen skulle ju ge de trötta föräldrarna ett lyft när de för en gångs skull var barnlediga.

05 oktober, 2012 16:40  
Blogger Familjen Persson sa...

Ja, tanken var ju sådan. Jag hade lovat Josef en blodig oxstek, men en hamburgare blev det... Men idag åkte Josef och Ebba ner och hämtade handfat mm. Jag tappade ju en glaslyckta i handfatet här uppe, märkligt nog höll glaslyktan, men handfatet sprack. Ska du på Ullared snart igen har Ebba en önskelista. :-) Är så mkt hon behöver nu. Jag chockas konstant över vilka priser de kan ta för barnkläder och skor. Får hoppas att det är en flicka i magen så hon kAn ärva Ebbas kläder. Hörs!

06 oktober, 2012 00:49  
Anonymous Anonym sa...

Erbjudandet att få handla små Ebba-kläder lockar till en extra Ullared-resa. / DH

06 oktober, 2012 10:11  
Blogger Anne-Sofie sa...

Ni är helt underbara. Ni passar såååååå bra ihop. Två förvirrade människor, två disträ människor, två ostrukturerade människor och NI finner varandra. Det kan bara bli bra. moster A-S

07 oktober, 2012 08:18  
Blogger Familjen Persson sa...

Tack A-S! Om du blir extremt sugen på att göra matlådor finns nog snart några kilo älg i frysen;-) Om inte annat kan du få komma och tukta Ebba, supertrotsbarn. Hör nästan bara "nej" "vill inte" och "Ebba kan" dagarna långa. Ibland gör hon meningarna lite längre och säger "mamma inte hjälpa, mamma sitta där borta". Eller när jag frågar vad hon vill äta (brukar ge 2 alternativ så hon tror att hon får bestämma) "inte äta, gå lekparken" ...

07 oktober, 2012 22:49  
Anonymous Anonym sa...

Åker till Ullared 24/10. Skicka lista på vad jag ska inhandla. / DH

08 oktober, 2012 19:12  
Blogger Familjen Persson sa...

:-) lyx!

08 oktober, 2012 20:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida